Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2013

Νίκολα Τέσλα: Ο προφήτης του 21ου αιώνα

Επιστήμονας, εφευρέτης, οραματιστής, ανθρωπιστής, φιλόσοφος, προφήτης….. Πολλά έχουν γραφεί και ειπωθεί κατά καιρούς για το φαινόμενο Τέσλα. Το βιβλίο αυτό από τις εκδόσεις Αρχέτυπο, ρίχνει φως στην εκκεντρική ζωή, στο τεράστιο έργο και στα θαυμαστά επιτεύγματα αυτού του σύγχρονου Προμηθέα, του σπουδαίου Σέρβου επιστήμονα που πολλές ακόμη εφευρέσεις του παραμένουν απαγορευμένη περιοχή…
www.archetypo.com.gr

Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2013

Το νόημα της ζωής είναι να δίνεις στη ζωή σου ένα νόημα.

Η ζωή μας είναι το αποτέλεσμα των επιλογών που κάνουμε. Αν σήμερα δεν μας αρέσει η ζωή μας είναι ώρα να αρχίσουμε να σκεπτόμαστε διαφορετικές επιλογές. Ο Αμερικανός συγγραφέας Χένρυ Θορώ το είχε γράψει τόσο απλά, όσο το έκανε πράξη: "Ανέβα με αυτοπεποίθηση προς τα όνειρά σου. Ζήσε τη ζωή που έχεις φανταστεί." Αυτή θα είναι και η ευχή μας για φέτος. Ή μάλλον η πρόκλησή μας. Κι αν μας τρομάζει το ύψος των ονείρων μας, ας κάνουμε το πρώτο βήμα. Αν θέλουμε να φθάσουμε ψηλά, πρέπει να ξεκινήσουμε από χαμηλά. Αλλά να κάνουμε ένα βήμα. Καλές γιορτές σε όλους τους φίλους και τις φίλες μας, με υγεία και αισιοδοξία. Σας περιμένουμε στην οικογένειά μας.


Τρίτη 24 Δεκεμβρίου 2013

Χριστούγεννα στα χαρακώματα


24 Δεκεμβρίου 1914, στην περιοχή Πλούχστιρτ της Φλάνδρας. Εποχή του Ά Παγκοσμίου Πολέμου. Οι επιχειρήσεις στο Δυτικό Μέτωπο έχουν βαλτώσει. Η προέλαση των Γερμανών έχει ανακοπεί από τις δυνάμεις της Αντάντ. Οι δύο στρατοί επιδίδονται σ' έναν απάνθρωπο πόλεμο φθοράς μέσα στα χαρακώματα. Λίγες μέρες πριν, 101 Βρετανίδες έγραφαν μια επιστολή «Στις γυναίκες της Αυστρίας και της Γερμανίας» ζητώντας τους να μεσολαβήσουν να σταματήσει ο πόλεμος έστω γι' αυτές τις μέρες των Χριστουγέννων. Ο πάπας Βενέδικτος ο 15ος είχε εκλιπαρήσει τις κυβερνήσεις των χωρών που βρίσκονταν σε πόλεμο, «τα όπλα να σιγήσουν τουλάχιστον τη νύχτα αυτή που ψέλνουν οι άγγελοι». Κι αυτού η έκκληση, απορρίφθηκε πάραυτα.
Αυτό λοιπόν που δεν κατόρθωσαν οι γυναίκες των στρατιωτών και ο πάπας, έγινε εντελώς απροσδόκητα και αποτέλεσε την πιο αυθόρμητη ανακωχή στην παγκόσμια ιστορία. Χιλιάδες Γερμανοί, Βρετανοί και Γάλλοι στρατιώτες άφησαν τα όπλα, βγήκαν από τα χαρακώματα και προχώρησαν σε γιορταστική συμφιλίωση. Μια μοναδική στην παγκόσμια ιστορία μεταξύ αντιμαχόμενων στρατιωτικών μονάδων, που καταγράφηκε τα Χριστούγεννα του 1914, τέσσερις μήνες μετά την έναρξη του Ά Παγκοσμίου Πολέμου, στο φοβερό δυτικό μέτωπο.

Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

Kάστανο: Γλυκός καρπός με θρεπτική αξία


Τα κάστανα είναι ένας καρπός υψηλής θρεπτικής αξίας τον οποίο γευόμαστε αποκλειστικά και μόνο κατά τους χειμερινούς μήνες. Σε αντίθεση με άλλους ξηρούς καρπούς τα κάστανα περιέχουν πολύ μικρές ποσότητες λιπαρών και ελαίων και έχουν υψηλή ποσότητα σύνθετων υδατανθράκων που τους προσδίδει και χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.
Πιο συγκεκριμένα, η κατανάλωσή τους ανεβάζει σταδιακά τα επίπεδα της γλυκόζης, γι' αυτό και είναι μια τροφή που προτείνεται σε όσους πάσχουν από διαβήτη. Επιπροσθέτως είναι μια τροφή που έχει γίνει αποδεκτή από τον Σύλλογο Καρδιάς (Ηeart Foundation).
Η περιεκτικότητα του κάστανου σε πρωτεΐνη είναι χαμηλή, ωστόσο είναι καλής βιολογικής αξίας, όμοιας με αυτής των αυγών. Όμως σε αντίθεση με τα αυγά, τα κάστανα δεν περιέχουν χοληστερίνη, ενώ έχουν κάποια ποσότητα καλίου και βιταμίνης C χωρίς να περιέχουν αυξημένα ποσοστά νατρίου.
Στον παρακάτω πίνακα συγκρίνεται η θρεπτική αξία του κάστανου με το μήλο.

Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013

Για μία βιώσιμη πλανητική πολιτική οντότητα

Αποσπάσματα από το έργο του Παναγιώτη Κονδύλη "Η Αριστερά, η Δεξιά και η Γερμανία" (1994)


[...] Οι μεν εξακολουθούν να θεωρούν εαυτούς “αριστερούς”, παρόλο που, συγχρόνως, διεκδικούν την κληρονομιά του “πραγματικού φιλελευθερισμού”, δηλώνοντας έτσι απλώς – και άθελά τους - την προσαρμογή τους στην πραγματικότητα της δυτικής μαζικής δημοκρατίας. Οι δε διαφοροποιούνται προσκολλώμενοι στο φάντασμα ενός “συντηρητισμού” ο οποίος έχει πεθάνει προ πολλού και τον οποίον καμία “συντηρητική επανάσταση” δεν πρόκειται να αναστήσει. Βέβαια η επίκληση της “επανάστασης” διανοίγει καινοφανείς δυνατότητες χαλαρών συμμαχιών με δυνάμεις που δεν αυτοχαρακτηρίζονται “συντηρητικές” αλλά “εθνικές” ή “αντιδυτικές” [...]

Η Δύση δεν υπάρχει πια. “Δύση” ήταν το αντικομμουνιστικό στρατόπεδο (διαφορετικά Ιαπωνία και Ν. Κορέα δεν θα ανήκαν στη “Δύση”). Οσοι – και κυρίως οι κοσμοπολίτες “αριστεροί” – θεωρούν ότι η συνοχή της Δύσης στηρίζεται απλώς στις κοινές της αξίες είναι πολιτικά και ιστορικά αφελείς. Οι κοινές αξίες καθεαυτές δεν δημιουργούν κοινά συμφέροντα – το αντίθετο, ναι, μπορεί να συμβεί – ούτε εμπόδισαν ποτέ τις αιματηρές συγκρούσεις μεταξύ χριστιανικών ή φιλελεύθερων λαών. Το πολιτικά σημαντικό ερώτημα είναι: τι εννοούμε όταν λέμε δυτικός προσανατολισμός και τι μπορεί να σημαίνει δυτικός προσανατολισμός για τη Γερμανία αν η Δύση διασπαστεί και η Γερμανία χρειαστεί να επιλέξει πχ μεταξύ ενός ευρωπαϊκού χώρου και της φιλίας με τις ΗΠΑ ή, αντίστροφα, εάν η ευρωπαϊκή ενοποίηση γίνει υπό προϋποθέσεις που η πλειονότητα του γερμανικού λαού θα απέρριπτε; Διότι η ώρα της αλήθειας θα σημάνει όταν θα χρειαστεί να γίνει κατανομή όχι πλέον των ωφελημάτων της ευημερίας αλλά του παθητικού και των χρεών.[...]

Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2013

Χειμερινό Ηλιοστάσιο 2013 στην Ήπειρο


"The Dharma Manifesto"

Γνωρίζετε για την οργανική διατροφή. Τί θα λέγατε και για μία οργανική Πολιτεία; "The Dharma Manifesto", του Sri Dharma Pravartaka Acharya, εκδόσεις Arktos. Ένα βιβλίο για την οκταπλή ατραπό στην σύγχρονη ζωή από το "Dharma Nation", Ινστιτούτο φιλοσοφίας και βεδικής παράδοσης για την σύγχρονη πολιτική.


Νορβηγία: περιοδικό KultOrg

"Αρχαιολογία, Λαϊκή παράδοση, Φύση, Αντι-κουλτούρα"



Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Τσουκαρέλα, νότια Πίνδος

Επιβλητικές εικόνες από την Τσουκαρέλα της νότιας Πίνδου στις 14/12/2013. Για επικοινωνία με την ομάδα της Λυκώρειας στην Ήπειρο, στείλτε μας ένα email.

Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2013

Finis Mundi


"Το Finis Mundi είναι ένα τριμηνιαίο περιοδικό που ενστερνίζεται τις ιδέες της ελεύθερης σκέψης, της ελευθερίας του λόγου και του ιδεολογικού πλουραλισμού. Είναι μια ανεξάρτητη έκδοση, απαλλαγμένη από τα όρια κάθε πολιτικής, οικονομικής δύναμης ή ομάδων πίεσης. Δεν κατατάσσεται σε οποιαδήποτε ιδεολογία, φυλετικά ή θρησκευτικά πιστεύω, σέβεται όλες οι ιδέες και πιστεύω, εφ' όσον είναι μέσα στα όρια του σεβασμού της δημοκρατίας και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ο στόχος του Finis Mundi είναι να παρέχει μια φωνή για μια όλο και αναπτυσσόμενη μειονότητα που δεν εκφράζεται από τα περιεχόμενα που προσφέρουν άλλες εκδόσεις. Το Finis Mundi έρχεται στο τέλος ενός κύκλου, στο χείλος μιας νέας εποχής, στην οποία οι γονείς έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν με μεγάλη βεβαιότητα ότι οι απόγονοί τους θα έχουν μια χειρότερη ζωή από εκείνη που αυτοί είχαν. Είμαστε στα πρόθυρα της μετάβασης, το τέλος του κόσμου "μας", όπως τον ξέρουμε... Έτσι, είναι μείζονος σημασίας να θυμόμαστε την Ευρώπη που ήταν, την Ευρώπη που εξακολουθούμε να ζούμε και την Ευρώπη που θα μπορούσε να έλθει."

Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2013

Στο δάσος των βελανιδιών της Κρήτης

Αζίλακας είναι ένα σπάνιο δέντρο, κάτι μεταξύ βελανιδιάς και πρίνου, που συναντάται στα ορεινά της Κρήτης και κάποιων νησιών του Αιγαίου. Στο Βραχάσι, σε μεγάλο σχετικά υψόμετρο στις πρόποδες της Σελένας, υπάρχει ένα από τα ελάχιστα ίσως δάση από Αζιλάκους.Το δάσος είναι πυκνό και παρθένο, ενώ τα δέντρα ξεπερνούν σε ύψος τα 5 μέτρα.

Αζίλακας είναι η κρητική ονομασία του δέντρου Quercus ilex που στην υπόλοιπη Ελλάδα ονομάζεται Αριά ή Άριος Δρυς. Η Αριά (ή Άριος Δρυς - Quercus ilex), είδος βελανιδιάς, έχει δυνατότητα ανάπτυξης σε μεγάλο εύρος τύπου εδαφών και περιστασιακά βρίσκεται υπό μορφή πυκνού δάσους. Πρόκειται για είδος, ανθεκτικό σε ακραίες συνθήκες, με εξαιρετική προσαρμογή στις οικολογικές συνθήκες της Μεσογείου. Σήμερα, παρόλα αυτά, είναι λίγα τα δάση Αριάς που βρίσκονται σε «κλίμαξ βλάστηση», δηλαδή πυκνά δάση ύψους 12 – 15 μέτρα. Σε αυτόν τον τύπο δάσους, η Αριά παίζει κυρίαρχο δομικό ρόλο σε μια σειρά από πλούσιες σε σύνθεση φυτοκοινότητες, καθώς αποτελεί το είδος που μέσω μικροκλιματικών περιορισμών καθορίζει τη δομή και τη σύνθεση του υπορόφου (Arbutus unedo L., Phillyrea sp., Rhamnus sp., Viburnum sp ., Clematis sp., Lonicera sp., Smilax sp., Tamus communis).

Όπως όλα τα είδη βελανιδιάς, η Αριά δεν αντέχει στην σκίαση. Είναι υπεραιωνόβια δέντρα τα οποία μπορούν να κυριαρχούν για εκατοντάδες χρόνια σε ένα αδιατάρακτο δάσος. Ωστόσο, η παρουσία τους είναι πιο συνηθισμένη υπό μορφή διάσπαρτων δέντρων με μια καλά ανεπτυγμένη μακκία βλάστηση (Juniperus sp., Cistus sp., Genista sp., Pistacia lentiscus, Spartium junceum, Rosmarinus officinalis, Lavandula sp.) και σε πιο ανοιχτούς χώρους φρυγανική βλάστηση.

Στην Κρήτη, εκτός από το Βραχάσι, πληθυσμοί αζιλάκων συναντώνναι στο δάσος του Ρούβα και στην περιοχή της Γεωργιούπολης. Δάσος με αριές υπάρχει στην Ικαρία, το δάσος του «Ράντη», ενώ αριές συναντώνται και σε άλλα νησιά του Αιγαίου. Επίσης υπάρχουν και στην προεδρική κατοικία και στον εθνικό κήπο στην Αθήνα.

Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2013

Ο Ελληνικός Κοινοτισμός είναι μία επίκαιρη προοπτική

Η Λυκώρεια είναι ένας φορέας που εργάζεται ως Κοινότητα, μεταπολιτικά, αλλά και εξωτερικά εκφράζει σε πρακτικό κοινωνικό επίπεδο τις ιδέες της Τοπικοποίησης και του Ελληνικού Κοινοτισμού. Ένα πλάνο ιδεών και δράσεων, που απορρέουν από την μεσογειακή φυσιογνωμία, την νεοπλατωνική παράδοση και την παγκόσμια πολιτική φιλοσοφία και εμπειρία. Στόχο έχουν μία εναλλακτική πολιτική πρόταση, για την σημερινή "Δυτική" κοινωνία, η οποία αντιμετωπίζει μεγάλα υπαρξιακά προβλήματα. Προβλήματα που πηγάζουν από την γενεαλογία όλων των σύγχρονων υλιστικών ιδεολογιών. Το ιδεώδες μας, πρέπει όσο μπορούμε, να έχει πρακτική εφαρμογή στο σήμερα, διαφορετικά είτε οι ιδέες μας είναι θεωρητικές, είτε εμείς δεν είμαστε άξιοι να τις εκπροσωπούμε. Μέσα λοιπόν στα συντρίμμια ενός κόσμου οργανωνόμαστε και εργαζόμαστε με μία διαφορετική νοο-τροπία, που στόχο έχει έναν νέο άνθρωπο και έναν νέο πολιτισμό. Οι άξονες του Ελληνικού Κοινοτισμού είναι πολιτικοί, οικονομικοί, οικολογικοί, κοινωνικοί και πολιτιστικοί - πνευματικοί. Ο όρος "Ελληνικός" έχει πολιτισμικό χαρακτήρα πνευματικής αναγέννησης και όχι τοπικό. Επίσης Κοινοτισμός είναι ένα πολιτικό σύστημα ανασυγκρότησης, ένας τρόπος κοινωνικής οργάνωσης και συμπεριφοράς και δεν σημαίνει αναγκαστικά... ζωή σε χωριό, αν και υποστηρίζει την αποκέντρωση σε πιο βιώσιμους οικισμούς. Μερικές από τις θέσεις που προωθούμε σε πολιτικό επίπεδο για την σημερινή κοινωνία και τα προβλήματά μας, είναι χαρακτηριστικές:

Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

Ταξιδευτής



"Το Ταξίδι είναι ένα συναρπαστικό κυνήγι, και βγαίνεις έξω και δε μπορείς να ξέρεις τι πουλί θα σου λάχει. Το Ταξίδι είναι σαν το κρασί, και πίνεις και δε μπορείς να μαντέψεις τι οράματα θα κατεβούν στο κεφάλι σου. Σίγουρα, ταξιδεύοντας, βρίσκεις πάντα ό,τι μέσα σου έχεις. Χωρίς να το θες, από τις αναρίθμητες εντυπώσεις που πλημμυρίζουν τα μάτια σου κάνεις επιλογές και διαλέγεις ό,τι περισσότερο ανταποκρίνεται στις ανάγκες ή στις περιέργειες της ψυχής σου. «Αντικειμενική» αλήθεια υπάρχει μονάχα στους φωτογραφικούς θαλάμους, στις ψυχές που βλέπουν κρύα, χωρίς συγκίνηση, δηλαδή χωρίς βαθιά επαφή, τον κόσμο.

Όσοι πονούν κι αγαπούν συνεργάζονται με μυστική επικοινωνία με το τοπίο που βλέπουν, με τους ανθρώπους που σμίγουν και με τα γεγονότα που διαλέγουν. Γι’ αυτό κάθε άρτιος Ταξιδευτής δημιουργεί πάντα τη χώρα όπου ταξιδεύει..."

Νίκος Καζαντζάκης

Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2013

Ο κύκλος του χρόνου


Έλληνες και εποχές

Ο κύκλος του χρόνου χαρακτηρίζεται από την εναλλαγή των εποχών, άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας και πάλι άνοιξη. Στον κύκλο αυτό του χρόνου οι Έλληνες ζουν στον τόπο που τους γέννησε και τους ανέθρεψε για χιλιάδες χρόνια.
Τον κάθε χρόνο τον έχουν διανθίσει με μια ποικιλία γιορτών, εθίμων, δρωμένων, συνηθειών, που χαρακτηρίζουν την κάθε εποχή.
Η διάβαση αυτή από τη μια εποχή στην άλλη, ο φόβος και η ελπίδα μπροστά στις διαβατήριες ώρες του χρόνου και το πέρασμα από το παλαιό στο καινούριο, επέβαλε την τήρηση καθορισμένων τελετουργικών πράξεων, ώστε να εκβιαστεί η τύχη (μαγικά) ή να παρακληθεί το θείο (θρησκευτικά) να ευλογήσει τη νέα περίοδο.
“έφυγον κακόν, ευρον αμεινον”
“Έμπα καλόχρονε-έβγα κακόχρονε”
O Έλληνας παλαιότερα, αλλά σε πολλά μέρη ακόμα και σήμερα, δίνει το δικό του ιδιαίτερο νόημα σε κάθε εποχή.